Eat, sleep, surf in Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Paul Roode - WaarBenJij.nu Eat, sleep, surf in Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Paul Roode - WaarBenJij.nu

Eat, sleep, surf in Bali

Blijf op de hoogte en volg Paul

16 Mei 2013 | Indonesië, Denpasar

Mijn tijd in Indonesië zit er helaas weer op en het zijn 2 erg intensieve weken geweest. Toen ik in Denpasar aankwam, ben ik de eerste paar dagen in Kuta geweest. Kuta is de meest bekende bestemming in Bali en is overspoeld met toeristen. Er zijn heel veel restaurants, bars en winkeltjes, een beetje zoals het ook in Europese badplaatsen is. Best een paar leuke dagen gehad, maar ik ben vrij snel verhuisd naar het golfsurf centrum van het eiland, op het Bukit schiereiland.

Hier ben ik naar een surfcamp gegaan in de buurt van Uluwatu, wat erg goed is bevallen. Het is heel anders dan de standaard surfcamps in Frankrijk en Spanje. Ten eerste was ik erg verrast dat ik een van de jongsten van het kamp was. Ook viel het op dat de meeste mensen echt voor het surfen kwamen en niet voor cultuur of om te feesten. Dat kwam goed uit, want dat was ook mijn idee.

In het kamp was een heel relaxede sfeer, de accommodatie is goed en ontbijt en diner is inbegrepen. Maar het beste is nog wel de surfguiding. Het hele kamp werd opgedeeld in beginner, intermediate en advanced surfers en afhankelijk van golven, getij en wind werden er per dag 2 of 3 surfsessies voor iedereen georganiseerd, waar je in een groep van je eigen niveau gaat surfen. Soms met de busjes van het kamp, maar soms ook met de scooter, die je hier voor 3 euro per dag kan huren.

Dus ik heb zo’n beetje elke dag 2 of 3 keer gesurft, de eerste sessie start meestal om 0530, dan rond 9 uur terug voor het ontbijt, en dan of voor lunch nog een sessie, of ontspannen en na de lunch een lange sessie. Ik heb redelijk wat bekende breaks gesurft, in kleine (heup-hoog) en grote (3-4m) golven gesurft. Erg goed voor de ervaring, maar helaas ben ik nog steeds geen professional. Nog maar wat meer oefenen volgende vakanties denk ik. Ook was het erg goed om de andere, meer gevorderde surfers te zien, vooral om de grote dagen.

Verder heb ik dus niet veel van het eiland gezien, en ook niet heel veel van de cultuur meegekregen. Wat wel erg goed bevallen is, zijn de aardige mensen en de Indische keuken. Nasi met veel groentes, kip, vis of zeevruchten is erg goed en ook de pannenkoeken met banaan voor ontbijt bevielen prima.

De volgende stop is Thailand, vanaf morgen ga ik daar 6 weekjes rondreizen, waarin ik ook Laos, Camodja en Vietnam hoop te bezoeken. En weer een stapje dichter richting huis natuurlijk, ik begin stiekem wel een beetje zin te krijgen om weer naar huis te gaan en 21 juni is dat zover!

Tot gauw!

  • 25 Mei 2013 - 17:39

    Maarten:

    Herkenbaar wat je schrijft over het lekkere eten en de gastvrijheid op Bali. :-) Veel plezier in Thailand he!

  • 08 April 2014 - 06:12

    Daan:

    Hey Paul,
    Ik heb je stukje even gelezen over het surfcamp in bali en dat klinkt erg goed, Precies waar ik opzoek naar ben. Ik ben nu namelijk in australie maar ik ben van plan om 2 of 3 weekjes naar bali te gaan. Wat was de naam van het kamp en waar zou ik er wat meer informatie over kunnen vinden. Heb je het van te voren geboekt of ter paatse?
    Vriendelijke groet,
    Daan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 13 Sept. 2012
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 11676

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 21 Juni 2013

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: