Cycloon op Nieuw-Caledonië - Reisverslag uit Nouméa, Nieuw Caledonië van Paul Roode - WaarBenJij.nu Cycloon op Nieuw-Caledonië - Reisverslag uit Nouméa, Nieuw Caledonië van Paul Roode - WaarBenJij.nu

Cycloon op Nieuw-Caledonië

Blijf op de hoogte en volg Paul

18 Maart 2013 | Nieuw Caledonië, Nouméa

Al voor dat ik naar Nieuw-Zeeland vertrok was ik van plan om ooit eens naar een van de Pacifische eilanden te gaan om te kiten. Als eerst wilde ik naar Fiji of de Cook Islands, aangezien dat vrij tropisch klinkt en er nog wel eens een artikel over die bestemmingen in (kite)surf magazines staan. Gaandeweg kwam ik er achter dat voor dit seizoen Nieuw-Caledonië een veel betere (lees: wind-zekere) bestemming is. En gelukkig heeft dit goed uitgepakt.

De reis begon met een tegenvaller; mijn kitetas was helaas iets te zwaar waardoor ik ongeveer 80 EUR bij moest betalen (zelfde prijs als mijn ticket), maar goed. Aangekomen in Noumea (de hoofdstad) regende het ook nog eens. Maar gelukkig stond er ook veel wind en was het een graad of 28. Dus rechtstreeks naar het strand voor een eerste kitesessie. Nieuw-Caledonië is de grootste lagune ter wereld met een immens rif langs de hele zuid west kust, dat er voor zorgt dat alle golven op een grote afstand van de kust zijn, en bij alle stranden het water slechts een meter diep is en de oppervlakte vlak.

Ik had het geluk dat de regen de dagen erna wegbleef, maar de wind niet. Ik kon elke dag kiten met mijn kleinste vlieger en goeie wind! Ik heb de meeste nachten overnacht in het enige hostel op het eiland en overleefd op een dieet van pasta, stokbrood en brie. Zoals een goed kitesurfer betaamt heb ik eigenlijk niet veel van het land gezien, behalve de 3 stranden waar ik heb gekite. In het weekend ben ik wel naar de dropzone gegaan, maar aangezien het overdag zo hard waaide kon er alleen aan het einde van de dag en ’s ochtends vroeg gesprongen worden. Resultaat: 2 parachutesprongen en goeie kitesessies op het nabijgelegen strand, en ook nog een gezellige para-barbecue met bijbehorend kampvuur en bier.

Tegen het einde van mijn trip kwam de cycloon die al de hele week tegen Nieuw-Caledonië aanhing eindelijk over, dit bracht een dag met heel veel wind en een dag zonder wind met zich mee. Helaas niet gekite op die dagen maar een beetje uitgerust aan het zonneschema gewerkt.

In ieder geval goed vermaakt op Nieuw-Caledonië, ik kan het zeker een aanrader noemen voor win- of kitesurfers, als je van vlak water houdt en in het juiste seizoen gaat!

Nu weer terug in Auckland, een paar dagen werken en dan voor de rest van de reis voorbereiden. 2 april vlieg ik naar Australië!

Groetjes

  • 19 Maart 2013 - 11:52

    Mam:

    Was weer een spannend verhaal, ik was vorige week wel blij dat die cycloon niet al te veel schade had toegebracht op het eiland...Maar voor een surfer als jij kan er nooit genoeg wind staan natuurlijk!
    En op dartboards raak je anders ook gauw uitgekeken...(!)
    :) alleen de vrienden die je al heel veel jaren kennen, snappen nu wat ik hiermee bedoel denk ik!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 13 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1638
Totaal aantal bezoekers 11652

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 21 Juni 2013

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: